Mange unge møtte opp til perleverksted. Her kunne man gi av sin tid eller penger ved å montere perlearmbånd eller kjøpe dem. Foto: Julie Byberg Bø

Ungdom stilte opp for kreftsaken

Ung Kreft og Kreftforeningen arrangerte i går perleverksted i anledning Giving Tuesday. Det var flest ungdom som møtte opp.
Onsdag, 28 november, 2018 - 12:32

– Det er spesielt mange unge som er på workshopene. De har kanskje ikke mulighet til å gi penger hver måned til kreftsaken, men de kan gi av sin tid til den, sier Marie Otterbeck Gravråk.


(f.v) Unni Kalli og Marie Otterbeck Gravråk var tilstede på perleverkstedet. Foto: Irmelin Kulbrandstad

Hun er prosjektkoordinator i Ung Kreft, og har blant annet ansvar for Fuck Cancer-armbåndene. Gravråk kan fortelle at perleverkstedene er populære blant unge.

Eline Sjøblom var en av besøkende på perleverkstedet. Hun tror også at muligheten til å hjelpe til som frivillig, gjør at perleverkstedene er populære blant unge.

– Det er bra at man kan støtte kreftsaken på den måten, og ikke bare økonomisk. Det er ikke alltid det økonomiske strekker til, sier Sjøblom. 

Armbånd for tre millioner i året

Unni Kalli, initiativtakeren til at Fuck Cancer-armbåndene kom til Norge, var også tilstede.

I dag er det et samarbeid mellom Kalli, Kreftforeningen og Ung Kreft. Gravråk kan fortelle at de nå selger armbånd for tre millioner kroner i året, det er over 18 workshoper i landet, og hun ønsker å takke frivillige for dette.

– Det er hovedsakelig de frivillige som buker tid på å arrangere workshop, montere armbånd og som bruker mye av sin fritid på dette her. Det er gøy å se at det fungerer så bra, og at så mange kommer og bidrar, sier Gravråk.

Inntektene fra armbåndene blir delt mellom Kreftforeningen og Ung Kreft.


De ulike fargene representerer ulike krefttyper og ulike personer som er berørt av kreft. Foto: Anja Borg

– 50 prosent går til Kreftforeningen og direkte til kreftforskning, og 50 prosent går til Ung Kreft og til aktiviteter for unge kreftrammede og pårørende, sier Gravråk.

Inspirert av instagram

Kalli forteller at ideen startet i 2014.  Hun så Fuck Cancer-armbånd på en svensk instagramkonto, og hun arrangerte mindre workshops med kolleger hjemme hos seg, og deretter workshops hos firmaer og skoler.

– Målet mitt var å klare og selge armbånd for 100 000 kroner, sier Kalli.

Da etterspørselen ble for stor, kom ideen om å selge armbåndene på kreftforeningens nettsider. Da Journalen spør om hvordan det er å tenke tilbake på starten, og se hvor mange som bidrar i dag, svarer Kalli følgende:

– Jeg syns det er kjempegøy. Det er helt utrolig egentlig.

Perleverkstedet ble holdt i anledning Giving Tuesday. Det er en dag som handler om å gi, og startet som en følge etter Black Friday og Cyber Monday. Les mer om Giving Tuesday her.