Den columbianske kunsteren Reyes Santiago Rojasi delte sine metoder på workshop den 20. november. Foto: Marlene Lundberg Holm

Fra pappeske til protestplakat

På tampen av Oslo Arkitekturtriennale 2019 arrangerte Growlab Oslo sin femte og siste workshop om det å skape og utforme protestplakater.
Mandag, 25 november, 2019 - 10:12

Den 20. november ble Action Workshop: Creating Protest arrangert på Interkulturelt museum på Grønland. Workshopen var et samarbeidsprosjekt mellom Oslo Arkitekturtriennale 2019 og Growlab Oslo. 

Den columbianske kunsteren Reyes Santiago Rojasi ledet workshopen. Rojasi har lenge arbeidet med gjenbruk av gamle pappesker og annen emballasje i kunsten sin. 

Symbolsk objekt


Reyes Santiago Rojasi legger også stor vekt på plakatenes estetikk. Foto: Marlene Lundberg Holm

Premisset for workshopen var da naturlig nok gjenbruk av gamle pappesker for å lage plakater. Rojasi mener at eskene man finner i dagligvarebutikker ofte har stort potensiale.

– Det er mange som ikke skjønner at de tomme pappeskene fra butikkene er gratis og kan brukes som plakater. Pappeskene er jo ikke søppel, sier Rojasi.

Deltakerne i workshopen fikk i oppgave å finne gamle esker i nærbutikkene. Rojasi håper det kan gi dem ny inspirasjon til å lage plakater fra gjenbruk. 

– Hensikten med workshopen er å finne nye muligheter å lage plakater på. Det finnes mange alternativer for godt materiale, slik som tomme pappesker, sier Rojasi.

Rojasi fikk selv inspirasjon fra ungdommenes klimastreiker i Oslo.

– Da jeg besøkte Oslo så jeg klimastreikene foran Stortinget. Mange av demonstrantene brukte gamle pappesker til plakater. Da jeg gikk innom dagligvarebutikkene i etterkant fant jeg selv mange esker med fine farger, og bestemte meg for å lage egne plakater, sier Rojasi.


Workshopen retter fokuset mot forbrukssamfunnet. Foto: Marlene Lundberg Holm

Han mener at plakatene i dag er et symbolsk objekt for protester og demonstrasjoner. 

– Når du ser plakatene forstår du instinktivt at det er en protest. Plataktene er et symbolsk objekt og er folkets stemme i protester, sier Rojasi.

Å tørre å ta plass i byen

Action Workshop: Creating Protest er en del av Action City, som tidligere har hatt en rekke andre workshoper om det å utforme og påvirke det offentlige rom. Astrid Fadnes og Mads Pålsrud, prosjektledere for Action City, ønsker et større rom for samhandling i by-bildet.

– Vi kan alle skape våre fysiske omgivelser. Det handler om å tørre å ta plass i byen. Vi vil gjøre dette mer tilgjengelige for folk som ønsker å forbedre, utvikle og skape gode møteplasser i byen, sier Fadnes. 

Mads Pålsrud mener at det er viktig at Oslos innbyggere tar byrommet i bruk.

– Vi som innbyggere eier jo alle offentlige rom. Vi blir ikke opplært til å vite at vi har retten til det offentlige rom og vi ønsker å gi folk det eierskapet tilbake, sier Pålsrud.


Astrid Fadnes og Mads Pålsrud mener det er frigjørende å ta plass i det offentlige rom. Foto: Marlene Lundberg Holm

Ikke minst er workshopen en viktig møteplass for mange.

– Folk er kanskje ikke her bare for å lære, men også for det sosiale og for å oppleve nye ting, sier Pålsrud.

– Det er noe som skjer i oss når vi kan fysisk skape noe sammen. Det er jo felleskapsbygging, sier Fadnes videre.