Annie Dahr Nygaard står bak "Fosforflammer"og oppsetningen "Beatrice". Foto: Ingrid Marie Asphaug

Shakespeare for én

Fosforflammer satte onsdag kveld opp sin forestilling "Beatrice" på Caféteateret i Oslo. Stykket varer i omtrent åtte minutter og spilles kun for én person av gangen.
Torsdag, 21 november, 2019 - 11:25

“Du er på fest ved hoffet i Messina på Cecilia, år 1601. Din kusine, overmodne Beatrice, er lei av sine beilere og trenger en pause. Blir du med henne?” 

Slik beskriver Fosforflammer sin forestilling Beatrice. Teateropplevelsen er basert på en monolog fra Shakespeares Stor ståhei for ingenting. 

En annerledes teateropplevelse 

Annie Dahr Nygaard bak Fosforflammer forteller at idéen kom til henne etter å ha lært om såkalt “immersive theatre”, gjerne kalt oppslukende teater på norsk. 

Oppslukende teater er en sjanger som kjennetegnes ved å fjerne den klassiske teaterscenen og innlemme publikummeren i selve forestillingen.

I “Beatrice” gjøres dette ved at publikummeren får bind for øynene og dras med inn på “badet” sammen med Beatrice, spilt av Dahr Nygaard. Inne på badet hører publikummeren blant annet både at Beatrice går på do, og hvisker dem i øret. 

– Vi fikk i oppgave å lage vår egen forestilling, og jeg kunne allerede denne monologen. Jeg ble så fornøyd med resulatet at jeg tenkte jeg måtte dele det med Oslo, forteller Dahr Nygaard til Journalen. 

“Stor ståhei for ingenting”

Den første trykte utgaven av Stor ståhei for ingenting skriver seg fra 1601. Komedien handler om Beatrice og Benedick som forakter kjærlighet og krangler konstant. Deres venner bestemmer seg for å lure dem til å forelske seg i hverandre ved å få Beatrice til å overhøre sine venner snakke om Benedicks hemmelige forelskelse i henne og vis versa. 

Fosforflammers forestilling tar utgangspunkt i en monolog fra stykkets andre akt.