Pøser ut hits fra studentkollektivet:

Lager 50 russesanger før mai

Russeartistene går inn i sin mest hektiske periode av året. DJ Black og Beathoven koker opp bangers på soverommet.
Torsdag, 16 januar, 2020 - 16:18

– Smiler pent og blunker, nå er du min mamacita!

I et lite hjemmestudio på Majorstuen står en ung mann på nesten to meter og rapper. Johannes Andres Knudsen (21), også kjent som DJ Black, har sine travleste uker i året. Nå må russesangene spilles inn om de skal bli klare til russetida. Foreløpig har han sluppet 41 låter for 2020-russen, og omtrent 10 til skal komme.


Beathoven t.v. og DJ Black t.h. i studio. Foto: Jonas Andersen

Soverom som studio

Lukten av øl og lyden av tung elektronisk bass fyller luften. Det lille rommet har en seng, en pult og et stativ med en mikrofon. Pulten skjuler mange meter med ledninger, samt to elektroniske bokser som forbedrer lyden som tas opp i mikrofonen. Den vanlige skrivebordspulten er fylt opp til randen med to store høyttalere og et gigantisk lydkort. Det lille som er igjen av plass på pulten brukes til oppbevaring av ølbokser.

– I dag lager vi en sang til en av årets største busser. Jeg har rundt ti låter som er bestilt. Det handler om å være så effektiv som mulig når vi først er i studio, sier Knudsen, før han bøyer seg over den mye lavere mikrofonen.

For kort tid siden meddelte han via Instagram at han var fullbooket. Han har med andre ord ikke tid til å ligge på latsiden. Ved siden av han sitter en like gammel og nesten like høy mann, som trykker på noen knapper. Begge holder en øl i hånden.

– Er du klar? sier mannen med knappene.


Beathoven har selvfølgelig en liten statue av Beethoven i studio. Foto: Jonas Andersen

Dette er William Fredriksen, også kjent som Beathoven. Han er musikkprodusent og står bak beaten DJ Black synger på. Studioet er også hans soverom.

Fulgte drømmen

Det var i mai 2019 Knudsen sluttet i jobben på Egon for å satse på russemusikken. På bare noen få måneder har Knudsen gjennom hardt arbeid blitt en av de mest populære vokalistene i russebransjen.

Den plutselige populariteten ble tydelig da han for litt siden var på vei hjem til Lillehammer for å feire bursdagen sin. Han skulle egentlig feire med mor og far, men plutselig fikk han en telefon. Da fikk han tilbud om å spille for 8000 mennesker på russekro. Det var ikke lenger noe tvil om hvordan bursdagen skulle feires.

Tjente 95 000 

Det varierer hva forskjellige russeartister tar for låtene sine. Noen gjør det gratis for å danne seg et navn i bransjen. Tix har i en tidligere VG-artikkel fortalt at han tar oppimot 150 000 kroner for en sang. 

DJ Black vil ikke oppgi hvor mye han tar per låt, men da vokalisten legger merke til at klokken hans blir filmet, tuller han med at han skulle tatt på seg rolexen sin.

– På min beste måned så langt tjente jeg 95 000 kroner. Jeg har jobbet veldig hardt, så det er jeg litt stolt av, sier rapperen.

Svarte tall

Tidligere artist-manager og event-arrangør David Söderström forteller at det sannsynligvis er store mørketall i bransjen.


Tidligere artist-manager David Söderström. Foto: Privat

– De største og flinkeste artistene kan tjene mye. En fellesnevner for disse er at de fleste fakturerer kundene sine og fører regnskap. De svarte pengene ligger nok primært hos mellomstore og mindre russeartister, forteller Söderström

– Det er vanskelig å estimere hvor mye det er snakk om, men det er en god del kontantbetalinger i dette segmentet som ikke meldes inn noe sted. Det er synd for alle artistene som gjør det riktig, konstaterer Söderström.

Tilbud og etterspørsel 

DJ Black og Beathoven vet at det er mye svarte penger i omløp. Selv om begge har sitt eget enkeltmannsforetak og betaler skatt, er ikke dette tilfelle for alle. Stemningen blir amper i rommet når temaet kommer opp.

– Jeg vet det er mye shady i bransjen. Jeg skal betale omtrent 35 prosent av det jeg tjener. Noe jeg gjør, sier Knudsen.

– Jeg sluttet i jobben min for å satse på dette. Så lenge noen er villige til å betale for produktet, synes jeg ikke det er noe galt i det. Kundene er ansvarlige og voksne mennesker, sier rapperen og legger til:

– Det er ikke sånn at vi russeartister manipulerer unge voksne til å betale mer enn de trenger. Dette er noe de vurderer selv. 

– Den er dum!

Kvelden nærmer seg slutten, og de to artistene begynner å gå tom for øl. En av de andre som bor i kollektivet lurer seg inn på rommet for å høre sluttproduktet. Han smiler fra øre til øre når bassen begynner å dunke. Fredriksen nikker fortsatt til rytmen og følger fokusert med. Knudsen danser ivrig til sangen.

– Oofff, den er dum, as! sier rapperen uten svar, da de andre i rommet er fanget i rytmene.

På gatespråket vil det si at låten er kul. Etter rundt fem timer på det lille majorstuen-studioet er utkastet til sangen ferdig. Nå gjelder det å få sendt den til kunden for å høre om de er fornøyde. Fredriksen har allerede lagt like mange timer i forkant på å produsere beaten, mens Dj Black har brukt flere timer på å skrive teksten.

– Kvalitet foran kvantitet. Det er viktig for meg at produktet jeg leverer holder en viss standard. Det er mye hardt arbeid bak dette. Ikke hvem som helst kan lykkes i denne bransjen, sier Knudsen.

Söderström sier seg enig med Knudsen.

– Man kan bli kjent over natten i denne bransjen, og det er store muligheter til å tjene gode penger som ung. De som virkelig lykkes, de har jobbet mye, sier han. 

Veien videre

Russeartister har tidligere blitt hyllet i en DN-artikkel av Universal-sjef Bjørn Rogstad Knudsen for måten de endret musikkbransjen i Norge på. Russemusikken har blitt et springbrett der unge artister får en plattform til å utvikle musikken sin.

– Manageren min vil at jeg skal begynne å lage sanger utenom russebransjen. Jeg er litt usikker, men det kan skje. Akkurat nå har jeg nok med å produsere russelåter, sier Knudsen.

 

 

 

 

Emneord: