Sollin Sæle er kvinnen bak stuntet. Foto: Kristine Lindrum Solhaug
#BeholdOslo-kampanjen

Butikker solgte mer

I førjulstiden i 2020 fikk #BeholdOslo-kampanjen mye oppmerksomhet i sosiale medier. I etterkant kan flere bedrifter melde om økte salgstall.
Onsdag, 20 januar, 2021 - 12:11

En tidlig novembermorgen ble butikkeiere møtt med store skilt som prydet Thorvald Meyers gate i bydelen Grünerløkka. I løpet av natten hadde en gruppe på omkring 10 personer hengt opp skilt som spådde at store kjeder snart ville ta over de små bedriftene. De oppfordret til å handle julegavene lokalt.

Sollin Sæle, kvinnen bak kampanjen #BeholdOslo, forteller at ideen kom fra opplevelsen av en stadig økende gentrifisering av Grünerløkka.

– Det er så kjedelig når alt blir likt, sier Sæle. 


Tore Winther, eier av Winther Blomst, er fornøyd med hvordan kampanjen har spilt seg ut. Foto: Kristine Lindrum Solhaug

Gode desembertall

Blomsterbutikken Winther Blomst, en av de involverte bedriftene i kampanjen, forteller at de har hatt en kraftig økning fra desember året før.

Butikkeier Tore Winther tror at kampanjen har spilt en rolle i de økte tallene.

– Jeg tror nok det satte en liten støkk i folk, at folk tenkte litt. Jeg tror det kommer til å påvirke oss videre, sier Winther.

Usikker fremtid

De små bedriftenes kamp mot de store kjedene ble diskutert under torsdagens paneldebatt på Deichman Bjørvika. En av de deltakende var Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap. Evensen sier at det ikke er mange politiske virkemidler som kan sørge for at en kjede ikke etablerer seg, men at det er viktig å handle i de små enkeltstående bedriftene.

– Jeg tror at den beste medisinen vil vi få gjennom at vi kan bruke byen igjen, sier Evensen.


Victoria Marie Evensen, byråd for næring og eierskap, håper at vi snart kan bruke byen igjen. Foto: Kristine Lindrum Solhaug